mona lisas leende

Vad mycket film det blev de här senaste dagarna, har börjat inse hur mycket jag
älskar att se på filmer. Bara det faktum att kunna försvinna in i en helt okänd och
annorlunda värld, även om det bara är för ett par timmar. Drama och komedi film
är nog min favorit genre, gärna blandade. Är inte ett stort fan av pang-pang rullar.

Den som jag såg på nysst var Mona Lisas Leende med bl.a. Julia Roberts på 3an.
Tyckte om filmen, även fast det inte hände världens grejjer. Det var liksom mer
verkligt än vanliga filmer. Jag tycker ni ska se den. Filmen behandlade ämnet om
hur kvinnor ska vara och samhällets syn på kvinnor. Eftersom att detta var under
50-talet så var synen på kvinnor självklart annorlunda än idag och kvinnan skulle
helst vara gift och stanna hemma med barnen. Och jag tycker att, även fast vi har
kommit väldigt lång, så är standarden och normen fortfarande likadan. Det här
påminde mig om en vetenskaplig rapport som jag skrev nyligen om de olika köns-
rollerna i samhället, om de var gentiska eller inte. Tänk att även från dagis, och
ännu tidigare än det, t.o.m. när vi är ett foster så är det skillnad. Om barnet sparkar
mycket och hårt säger man att det är en pojke. I dagis är det konstigt om flickan
leker med traktorer och bilar, och tvärtom. Det är såna här separering som skapar
osäkerheten i flickor (främst) och som senare ska tas med i vuxenlivet. Pojkar blir
lärda att vara framåt och starka, medans flickan helst ska vara tystlåten och lugn.

Jag ska göra allt i min makt (om jag förhoppningsvis skaffar några) så att mina
egna barn slipper känna klyftan mellan de själva och det andra könet, för det sista
jag vill är ju att de känner att de har mindre rätt till vad det än handlar om.


Kommentarer
Postat av: elina

jag har den filmen hemma, den e bra! :DD

sv: ja guu man kan nt sluta läsa hah ;D har läst alla förutom den sista, väntar på att den ska komma i svensk text :) sj?

kram

2008-12-31 @ 00:00:39
URL: http://foogis.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv. jag har inte läst någon av böckerna, jag är inte så mkt för att läsa riktigt haha :) har du läst böckerna? :)

2008-12-31 @ 00:05:41
URL: http://lindblommalin.blogg.se/
Postat av: DeafeeM - Humorblogg

Mmm, "lite" :P

2008-12-31 @ 00:19:51
URL: http://deafeem.blogg.se/
Postat av: elina

sv: jo alltså jag vet nt om jag kmr orka vänta tills den m svensk text kmr ut jag vill liksom bara läsa mer, mer mer! hahah ;DD

dom e gaaaaalet bra hih :DD jo samma här :) d är så spännande att hon ska bli vampyr! jag vill veta hur d kmr gå ;D hihi :] du får säga om dne sista är bra sen när du läst den!

supersnygg blogg du har föresten! :o

kram

2008-12-31 @ 00:55:06
URL: http://foogis.blogg.se/
Postat av: Aldona

Jag har också sett filmen, den är sjukt bra!:)

2008-12-31 @ 13:49:51
URL: http://aldona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0